امروزه داشتن مشاوران تجاري يكي از ويژگي هاي بارز ديپلماسي تجاري است. ايجاد بستر مناسب براي توسعه تجارت و فعاليت هاي صنعتي خارجي و ايجاد تصوير مثبت از فضاي اقتصادي كشور و كمك به بيگانگان در برقراري روابط تجاري و صنعتي با ايران از وظايف اساسي سازمان توسعه تجارت است كه از طريق رايزنان بازرگاني آن را اجرا مي كند. . مشاوران بازرگاني نزديك به دو دهه است كه توسط سازمان فوق و پيشينيان آن انتخاب شده اند كه در واقع به عنوان شعب يا نمايندگي هاي خارج از كشور سازمان توسعه تجارت ايران فعاليت مي كنند.
وظايف اصلي مشاوران به شرح زير است:
◄ مطالعه و بررسي بازار كشور تاسيس از نظر جذب كالا و خدمات قابل صادرات به ايران و تهيه ليست كالاهاي قابل عرضه به بازار.
◄ اطلاع رساني به صادركنندگان كالا و خدمات ايراني و واردكنندگان احتمالي كالا و خدمات از ايران.
◄ ارائه خدمات مشاوره اي درباره اقتصاد و تجارت ايران به متقاضيان مستقر در بازار هدف.
◄ ارائه اطلاعات مشخصات بازار محل نمايندگي يا شعب سازمان به تجار و صنعتگران ايراني و تشكل هاي اقتصادي ذيربط.
◄ راهنمايي براي سرمايه گذاران خارجي كه به دنبال سرمايه گذاري در ايران و بالعكس هستند.
◄ ارسال مناقصه مربوط به صادركنندگان يا توليدكنندگان ايراني در اسرع وقت.
◄ كمك به معرفي و ترويج كالاها و خدمات صادراتي ايراني و ارائه نظرات مشاوره اي در اين زمينه به صادركنندگان ايراني.. تسهيل در سفر هيأت هاي اقتصادي يا تجاري به ايران يا هيأت هاي تجاري و اقتصادي كه از جمهوري اسلامي ايران به كشور محل فعاليت شعبه يا نمايندگي سازمان اعزام مي شوند و ارائه نظر مشورتي در مورد تركيب و ويژگي هاي آنها.
◄ كمك به حل و فصل اختلافات تجاري كه بين صادركنندگان ايراني و شركاي تجاري آنها در شعبه يا نمايندگي سازمان ايجاد مي شود.
◄ همكاري در راه اندازي نمايشگاه هاي ويژه يا تخصصي ايران در بازار هدف و كمك به شركت هاي ايراني براي حضور در نمايشگاه هاي بين المللي آن بازار.
◄ كمك به برگزاري جلسات مشترك و همكاري در انعقاد قراردادهاي تجاري و تفاهم نامه ها.
◄ بررسي فعاليت هاي اقتصادي رقباي تجاري ايران در زمينه فعاليت شعبه/نمايندگي و ارائه نتايج آن به سازمان.
◄ بررسي مشكلات كالاهاي صادراتي ايران يا نقاط قوت و ضعف آنها از طريق بررسي موردي.برقراري ارتباط مستقيم بين واردكنندگان و صادركنندگان ايراني.. جمع آوري اطلاعات فني و تخصصي كالاهاي جديد عرضه شده به بازار هدف قابل ساخت در ايران و ارسال اين اطلاعات به سازمان.
◄ كمك به ايجاد شوراي مشترك بازرگانان ايراني، اتاق هاي مشترك يا ساير تشكل هايي كه وجود آنها مي تواند به گسترش روابط اقتصادي جمهوري اسلامي ايران با بازار هدف كمك كند.
◄ كسب اطلاعات دقيق از فعاليت مشاوران بازرگاني ساير كشورها در زمينه تاسيس شعبه يا نمايندگي سازمان.. جمع آوري اطلاعات در مورد تشكل هاي اقتصادي تجاري، سازمان هاي بازرگاني، كانال هاي توزيع، واردكنندگان، عمده فروشان و كليه مواردي كه مي تواند به گسترش تجارت خارجي ايران در شعبه يا نمايندگي كمك كند.
◄ تنظيم برنامه فعاليت هاي شعبه يا نمايندگي در بازه هاي زماني معين با توجه به اقداماتي كه براي توسعه صادرات كالا و خدمات ايراني به بازار هدف بايد انجام شود.
◄ انجام ساير فعاليت هايي كه سازمان در چارچوب وظايف قانوني خود به شعبه يا نماينده محول مي كند.