بارگيري ميوه ها و سبزيجات از مبدا
راننده كاميون ميوه و تره بار جزء مركزي صنعت حمل و نقل صادراتي است و وظيفه حمل كالاهاي تازه و آسيب ديده از مركز توليد ( مبدأ ) تا مركز فروش نهايي را بر عهده دارد. منبع بارگيري كاميون ها حتي مي تواند بندر، فرودگاه باشد. راننده كاميون بايد تمام استانداردهاي ايمني مربوط به رانندگي كاميون هاي تجاري و حمل و نقل ميوه و سبزيجات صادراتي را رعايت كند. در صادرات ميوه و سبزي كه معمولاً نياز به سردخانه دارند، راننده بايد دما و شرايط را كنترل كند تا به محصول آسيب نرسد. از جمله وظايف راننده تكميل و ارسال مدارك در ابتدا و انتهاي سفر مي باشد.
راننده كاميون ميوه و سبزيجات را در يك نقطه مبدا دريافت مي كند كه مي تواند شامل باغ، مزرعه يا گلخانه و حتي گمرك، بنادر و فرودگاه باشد (حتي ممكن است به بارگيري محصول در كاميون كمك كند). اما آگاهي كامل از شرايط بهينه مورد نياز براي نگهداري محصول بسيار مهم است.
اينكوترمز واژه اي مركب است كه تركيبي از سه كلمه انگليسي «International Commercial Terms» به معناي اصطلاحات تجارت بين المللي است و كاربرد فراواني دارد. اين اصطلاحات براي تفكيك هزينه ها و مسئوليت ها بين فروشنده و خريدار استفاده مي شود.
اينكوترمز به سوالات مربوط به حمل و نقل كالا از فروشنده به خريدار پاسخ مي دهد. مسائل شامل حمل و نقل كالا، ترخيص كالا، واردات و صادرات كالا، مسئوليت پرداخت و مسئوليت ريسك جابجايي و انتقال كالا در مراحل مختلف حمل و نقل به عهده كيست. اصطلاحات مختلف اينكوترمز معمولاً براي اشاره به مكان هاي جغرافيايي استفاده مي شود، نه عناوين مربوط به جابجايي. اينكوترمز توسط اتاق بازرگاني بين المللي توسعه يافته است.
امروزه داشتن مشاوران تجاري يكي از ويژگي هاي بارز ديپلماسي تجاري است. ايجاد بستر مناسب براي توسعه تجارت و فعاليت هاي صنعتي خارجي و ايجاد تصوير مثبت از فضاي اقتصادي كشور و كمك به بيگانگان در برقراري روابط تجاري و صنعتي با ايران از وظايف اساسي سازمان توسعه تجارت است كه از طريق رايزنان بازرگاني آن را اجرا مي كند. . مشاوران بازرگاني نزديك به دو دهه است كه توسط سازمان فوق و پيشينيان آن انتخاب شده اند كه در واقع به عنوان شعب يا نمايندگي هاي خارج از كشور سازمان توسعه تجارت ايران فعاليت مي كنند.
با كامل شدن انديشه هاي مديريتي و گذار از مديريت علمي و كلاسيك به مديريت اقتضايي. نظريه هاي مديريت در طول زمان تكامل يافته اند. نظريه پردازان مديريت در سال هاي اخير با رويكرد اقتضايي به اين نتيجه رسيده اند كه هيچ نسخه از پيش تعيين شده اي از موفقيت در مجموعه وجود ندارد و هر سازماني بايد به جايگاه خود وابسته باشد. بهترين راه براي رسيدن به هدف را انتخاب كنيد. در جايي كه وظايف ساده و محيط پيچيده نيست، مديريت علمي مي تواند به موفقيت سازمان كمك كند، اما در جايي كه وظايف تخصصي و محيط پيچيده است، مديريت مشاركتي مي تواند موفق باشد.